ACTIVITAT – Projecte interdisciplinari – bloc d’oficis, ciències i estudis
Objectiu: entendre la dificultat que han tingut les dones per poder promocionar dins els diferents camps laborals, des de l'estudi fins a la seva dedicació al món de la investigació.
PROGRAMACIÓ:
8:30 - 9:00 h
Grups de treball
Descripció del bloc i l’activitat a fer
9:00 -9:30 h
Visualització del Vídeo de Marie Curie
Per grups, contextualització del vídeo tot responent a les següents preguntes (Escrit):
Per què històricament hi ha hagut menys dones científiques reconegudes? Hi havia menys dones fent ciència, o no se les va voler reconèixer?
Quines barreres han hagut d’afrontar les dones per poder accedir i destacar en el món científic i acadèmic? (Penseu en l’educació, les normes socials, els drets laborals…)
Coneixeu casos de dones que va fer grans descobriments, però que no van rebre el mateix reconeixement que els seus col·legues homes? Per exemple: Rosalind Franklin amb el descobriment de l’ADN.
I en altres àmbits?
Creieu que avui dia aquestes desigualtats encara existeixen en l’àmbit científic o tecnològic? En quins aspectes?
Quina importància té fer visibles aquestes dones i les seves aportacions en els llibres, els mitjans i les aules?
Com ens afecta a tots, com a societat, que una part important del coneixement hagi estat ignorat o invisibilitzat?
Què podem fer des de l’escola per contribuir a una visió més justa i inclusiva de la història i la ciència?
Tots els grups fan una posada en comú - debat (Oral)
9:30 - 10:30 h
Ensenyar l’exemple Biografia de Marie Curie
A partir del model d’infografia mostrat, elabora’n una d’una dona rellevant de la següent llista. (una dona diferent per cada grup)
Cal penjar les infografies resultants en el Classroom del Projecte Interdisciplinari.
PATI
11:00 - 12:30 h
Els grups es comparteixen les infografies creades abans del pati seguint l’ordre: l’1 amb el 2, el 2 amb el 3, el 3 amb el 4, el 4 amb el 5, el 5 amb el 6 i el 6 amb l’1)
Ensenyar l’exemple del Timeline científics
A partir de les línies del temps en blanc que ja teniu preparades i fotocopiades, cada grup ha de fer un timeline a mà amb altres personatges rellevants lligats professionalment al personatge intercanviat. El timeline anterior el formen 6 homes i el timeline posterior 6 dones fins a l’actualitat. En cas de no trobar cap dona rellevant es pot utilitzar la icona de dona desconeguda
Cada docent escollirà les 3 millors infografies i timelines annexos de la seva classe. Revisarà l’ortografia i l’estil abans de la seva impressió en color. Posteriorment, caldrà plastificar la infografia i els 2 timelines corresponents.
Els treballs finalistes s’exposaran en el mural del primer pis.
12:30 - 13:25 h
Autoavaluació i coavaluació. Es fa de manera individual en paper.